توجه : این لیست هیچ ترتیب خاصی ندارد و نام اشخاص حاضر در آن با توجه به معیار خاصی مرتب نشده اند.

 

۱- دیوید کیج (DAVID CAGE)

DAVID CAGE

 

دیوید کیج موسس استودیوی بازی سازی کوانتیک دریم ( Quantic Dream)و بنیان گذار ژانر درام تعاملی( interactive drama ) یکی از بزرگترین داستان گو هایی است که صنعت بازی های ویدئویی یه خود دیده ،استاد  کیج فرانسوی که هم اکنون حدود 50 سال سن و 68 میلیون دلار ثروت دارد اولین بازی خود را با عنوان omikron the nomad soul را در سال 1999 روانه ی بازار کرد که یک بازی متوسط بود اما اصل ترقی دیوید کیج زمانی اتفاق افتاد که وارد یک همکاری طولانی مدت با سونی شد که تا همین اواخر نیز ادامه داشت و این همکاری 12  ساله، باعث تولید شاهکار هایی شد که چنان ریزبینانه مفاهیم فلسفه و جامعه شناسی و روانشناسی و   انسان شناسی را با عمیق ترین احساسات آدمی در هم می آمیزند که به جد شگفت آور است، کیج با بازی فارنهایت( Fahrenheit ) استعداد  بی نظیر خود در خلق داستان های تاثیر گذار را نشان داد و سپس با سه بازی بعدی خود به نام های Detroit:become human و Beyond two souls و Heavy rain آن را تکامل بخشید و به شخصه چهار تا از بهترین تجربه های مرا در جهان بازی های ویدئویی با چهار بازی خود رقم زد( پس از امیکرون ) او همچنین یک موسیقیدان با استعداد نیز می باشد ولی هرگز موسیقی های بازی های خودش را شخصا نمی نوازد.
حالا که صحبت از موسیقی شد، باید بگویم که عناوین کیج علاوه بر داستان ،همیشه در زمینه های موسیقی و گرافیک نیز برتر از زمانه ی خویش بوده اند که مثال بارز این ادعا دو بازی Beyond two souls و Detroit become human می باشند.
اما بحث گیم پلی همان بحثی است که همیشه باعث شده که صنعت بازی سازی و چه منتقدان و چه گیمر ها هرگز ارزش واقعی ساخته های او را نفهمند و اختلاف های زیادی بین هواداران نه چندان پر تعداد و متعصب او و مخالفانش شکل بگیرد، اما یک چیز مسلم است و آن هم این که گیم پلی بازی های استاد هم بسیار خلاقانه است( در چه بازی دیگری میتوانید 240 پایان مختلف بر اساس ریزترین تصمیمات خود و چنین تاثیر عمیق و دور از ذهن هر تصمیم کوچک یک کاراکتر بر سرنوشت خود و دیگر کاراکتر ها را مشاهده کنید)

 


 

۲- نیل دراکمن (NEIL DRUCKMANN)

NEIL DRUCKMANN

 

کیست که این روز ها نیل دراکمن خالق عنوان افسانه ای Last of us را نشناسد، کسی که با داستان سرایی تماما استادانه ی خود، بسیاری را به صنعت بازی های ویدئویی علاقه مند کرد و با بازی ابر شاهکار خود، بهترین تجربه ی خیلی ها را در جهان بازی های ویدئویی رقم زد، رویا پردازی که دختری نوجوان را با مردی رنج دیده به نام جوئل همراه ساخت تا رابطه ی خشک آن ها را به جایی برساند که صحنه ی فوق العاده احساسی الی و جوئل در کنار جسد دیوید رقم بخورد‌ و مثال بارز عشق پدر و دختری در دنیای بازی های ویدئویی شود، هر چند آن مرد پدر واقعی دخترک نباشد، هیچوقت آن صحنه ای را که الی در آغوش جوئل گریه می کرد و جوئل او را میان آغوش خود گرفت و آرام کرد و مو های قهوه ای روشن رنگ او‌ را که با ذرات برف تزئین شده بود بوسید ، را فراموش می نمیکنم.
حالا این صحنه را کنار صد ها صحنه ی احساسی و افسانه‌ای دیگر بگذارید که این مرد بزرگ برایمان خلق کرده، آیا همین برای جای گیری نام دراکمن در این لیست کفایت نمی کند ؟

 


 

۳- کن لوئین (KEN LEVINE)

KEN LEVINE

 

مردی از‌ جنس دریا و آسمان، مردی که فساد آرمان شهر ها را دیده، مردی آگاه که داستان نا آگاهی خودمان را در دل شهری زیر آب برایمان بازگو کرد و چندی بعد ما را به اوج آسمان برد و داستان پیروی مردم آرمان شهری به نام کلمبیا از پیامبری دروغین به نام زاخاری هیل کامستاک را برایمان از دریچه ی آگاه ذهنش تعریف کرد، کن با سری بایوشاک که بزرگترین ساخته ی کن لویین افسانه ای است ( هرچند او شاهکار دیگری به نام سیستم شاک را هم در‌ کارنامه دارد)  چه از لحاظ تعریف داستانی بی نهایت احساسی که با مفاهیم مختلفی چون گناه، نا آگاهی و نژاد پرستی و جامعه شناسی دست و پنجه نرم می کند و چه از لحاظ طراحی گیم پلیی جذاب و سراسر هیجان و چه موسیقی های به یاد ماندنی و گرافیک پیشتاز، بی بدیل عمل می کنند، به نظرتان چیز دیگری برای شاهکار بودن یک شاهکار لازم است ؟

 

 


 

۴- اد بون (ED BOON)

ED BOON


یادم می آید اولین تجربه ای را که  با آن که پا به صنعت بازی های ویدئویی گذاشتم و از آن به بعد شیفته ی آن شدم، بازی‌ Tekken 3 بود که با پسر خاله های خود‌ در جمعی صمیمی و در کنسول خاطره انگیز پلی استیشن 1 بازی می کردیم.
و اما این مقدمه را آوردم تا شما را از جایگاه ویژه ی بازی های مبارزه ای( به علت نوستالژی موجود در دل این عناوین ) در دیدگاه خود آگاه کنم و حالا می خواهم بزرگترین بازی ساز این ژانر را در‌ فهرست قرار دهم که یقینا شایستگی اش را دارد‌، اد‌ بون خالق بزرگ سری مرتال کامبت و اینجاستیس، با خلق بازی مرتال کامبت  9 یکی از کامل ترین بازی های مبارزه ای را‌ چه از نظر گرافیک و گیم پلی و چه داستان و موسیقی ارائه داد و سپس این راه را در تمامی بازی های خود ادامه داد به طوری که هر بازی از بازی قبلی خود از هر نظر بهتر و کاملتر میشدند، البته به جز یک بخش، که آن هم داستان است که متاسفانه پس از رفتن جان توبیاس، دوست قدیمی بون که خالق بسیاری از شخصیت های سری کامبت بود، بون نتوانست داستان ها و شخصیت هایی به خوبی توبیاس از آن پس خلق کند، اما باز هم بازی های بون همیشه یک سر و گردن از‌ رقبای خود جلوتر هستند.


 

۵- تاد هاوارد (TODD HOWARD)

TODD HOWARD
 

اگر کسانی مثل استیگ آزموسن و کوری بارلوگ و دراکمن و بروس استرلی و امی هنینگ و کوجیما و بسیاری دیگر سال ها باعث درخشش سونی به عنوان سلطان این صنعت شدند، پدر ایکس باکس هم همیشه تاد هاوارد بوده است که تقریبا تمامی عناوین شاخص این برند را از سری Elder scrolls گرفته ( این یکی انحصاری نیست ) تا سری Fallout را کارگردانی کرده است، عناوین این مرد بزرگ همیشه از لحاظ گرافیگ و گیم پلی پیشگام هستند ولی داستان سرایی و موسیقی در‌ بعضی ( فقط بعضی ) از بازی های او به اندازه ی کافی قدرتمند کار نمیشوند اما همین که او نفر اول ساخت چنین عناوین درخشانی بوده، برای جایگیری او در این فهرست بیست تایی ما کافیست.

 


 

۶- دن هوسر (DAN HOUSER)

DAN HOUSER


شاید با نام دن هوسر آشنایی نداشته باشید، اما یقینا شاهکار‌ هایی که خلق کرده را تجربه کرده اید و با آن ها آشنایی کامل دارید، خود را کنترل کنید چون میخواهم برایتان چیزی بگویم که در کمال ناباوری، حقیقت محض است و آن هم اینکه کارگردان ارشد استودیوی راکستار و کارگردان و نویسنده ی ارشد بازی های Red dead1 ...2 , Max Payne 3, سری Gta و نیز بازی bully کسی نیست جز دن هوسر بزرگ، ناگفته نماند که او در نوشتن داستان بازی L.a noire نیز به برندان مک نامارا کمک کرده است و در پروژه ی تولید man hunt ها هم نقش کلیدی داشته، حالا به نظرتان حرفی برای‌زدن باقی می ماند؟
شاید داستان و موسیقی برخی بازی های او نتواند با دراکمن و کیج و کوجیما و سم لیک و دیگر  داستان سرا های بزرگ صنعت برابری کند ولی کلیت بازی های او همیشه درخشان است.
اگر میتوانید یک بازی غیر شاهکار از لیست بالا به من نشان دهید.
ثروت دن هوسر چیزی بالغ بر 100 میلیون دلار است.

 


 

۷- سم لیک (SAM LAKE)

SAM LAKE

یادم می آید اولین ورود حرفه ای من به جهان بازی های ویدئویی‌ پس از بازی استراتژی شاهکار و خاطره انگیز stronghold crusader 1 با بازی مکس پین 1 رقم خورد، که به من نشان داد که بازی ها هم می توانند داستان های بی نظیری روایت کنند، هرگز‌ پالتوی بلند مکس، صدای خش دارش که از‌ گلوی مک کارفی خارج می شد   و شیرجه های بلندش در پشت بام های نیویورک و آن داستان جنایی را از یاد نخواهم برد، آن مرد رنج کشیده را که در شبی برفی همسر و فرزندش را از‌ دست داد‌ و ان موسیقی متن بی بدیل و  سپس حماسه ای به نام مکس پین 1 و 2 شکل گرفت که استاد سم لیک نویسندگی و کارگردانی هر دو عنوان ذکر شده را بر عهده داشت.
حدود 7 سال بعد، دوباره استاد  برگشت و با یکی دیگر از داستان های تاریک و عمیق و موسیقی های کم نظیر خود مرا به مرز جنون کشانید، این بار با عنوانی به نام Alan wake که خیلی ها هنوز هم منتظر عرضه ی نسخه ی دوم آن هستند و بعد از حدود  4 سال، استاد کوانتوم بریک را ساخت که هرچند، چندان به مزاق منی که طعم داستان ها و موسیقی های دو بازی قبلی و بسته ی Alan wake American nightmare را چشیده بودم، خوش نیامد، هر چند‌ این بازی از لحاظ گرافیک و گیم پلی نسبت به آلن ویک، پیشرفت داشت اما آن روح داستان گویی‌  و فضا سازی و موسیقی های سم لیک در آن جاری نبود، این وضعیت بعد از حدود چهار سال با بازی  control کمی بهتر شد، اما همچنان این بازی ها با آن استاندارد های بزرگی که خود سم لیک با داستان هایش برایمان تعریف کرد، فاصله ی هنگفتی دارد و امیدوارم روزی لیک دوباره بتواند ادامه ی مکس پین یا آلن ویک را بسازد و یا عنوانی در حد و اندازه ی آن دو خلق کند و از سراشیبی سقوط نجات پیدا کند.

 


 

۸- استیگ آزموسن (STIG ASMUSSEN)<