از آن جهت که شایعاتی مبنی بر توسعه‌ی دنباله‌ای برای Ghost of Tsushima وجود دارد، قصد داریم به برخی از تئوری‌ها حول محور دنبالۀ بازی بپردازیم.

 

استودیوی ساکر پانچ (Sucker Punch) به دنبال چندین مجموعه‌ی تاثیرگذار مانند Sly Cooper و Infamous، طبق عقیده‌ی بسیاری، موفق‌ترین بازی‌ خود یعنی Ghost of Tsushima را عرضه کرد. اثری که بازی‌بازان در آن توانستند به تجربه‌ی یک داستان مهیج سامورایی با جزئیاتی ستودنی بپردازند. از جزیرۀ چشم‌نواز سوشیما گرفته تا زمان‌بندی تهاجمات، بازی Ghost of Tsushima در بحث وقایع تاریخی بسیار به‌جا عمل می‌کند که باعث شده طرفداران بتوانند برداشت‌هایی از دنباله‌ی احتمالی این عنوان داشته باشند. این سوال برای طرفداران پیش آمده که آیا قرار است باری دیگر کنترل شخصیت جین ساکای را برای دفاع از سرزمین و مردمش در برابر تهاجم دوم مغول‌ها به دست بگیرند یا امکان پیش گرفتن مسیر دیگری در بازی برای گسترش تاریخچه‌ی غنی موجود و روایت داستانی‌ای که بازیِ اول پایه‌گذاری کرده است، وجود دارد.

 

تهاجم دوم مغولان محتمل‌ترین گزینه است، ولی در کنار آن، می‌توان دریچه‌ای برای ورود بیش‌تر به ژاپن و فرهنگ سنتی آن نیز ایجاد کرد. رویدادهای بازی اول ایجاب می‌کند که جین نیروهای خود را از نو ساخته تا اجازه ندهد خاک ژاپن به دست مغولان خون‌خوار بیفتد و همین موضوع ممکن است او را به سمت ژاپن و شوگان هدایت کند. اگرچه، راه‌های زیادی برای گسترش داستان نسخۀ نخست بازی در این دنباله وجود دارد. از معرفی شاگردی برای جین ساکای گرفته تا سفر شبح سوشیما جهت ملاقات با شوگان برای بحث درباره‌ی استراتژی آن‌ها مقابل تهاجم پیش‌رو.

 

دومین تهاجم به سوشیما

با توجه به وقایع تاریخی نسخه‌ی اول بازی Ghost of Tsushima، احتمال پرداختن به تهاجم دوم مغول‌ها در دنباله این عنوان بسیار زیاد است

 

در تاریخ آمده که لشکر پرتعداد مغول دو حملۀ بزرگ به سمت ژاپن ترتیب داد، تهاجم اولیه در بازه‌ی زمانی بازی اول رخ می‌دهد و در فاصله‌ی چند سال، حملۀ بعد صورت می‌گیرد. تهاجم دوم بسیار وسیع‌تر بوده و در آن، نیروهای انبوه‌تر از پیش مغول به همراه جنگجویان چین و کره به جنگ با یک ژاپن متحد می‌روند. این مسیری است که به احتمال زیاد در دنباله‌ی این عنوان شاهد آن خواهیم بود و شامل نبردهای عظیم‌تر و دشمنان خیلی بیشتر خواهد شد که جین قرار است با آن‌ها مواجه شود.

با در نظر گرفتن این موضوع که طبق وقایع بازی اول، جین درنهایت توسط شوگان تبعید و قبیلۀ ساکای منحل شد، ادامه‌ی این خط داستانی به منزلۀ این است که جین برای بار دیگر در مبارزه با سپاه جدید مغول، یکه‌ و‌ تنها وارد عمل خواهد شد. به این ترتیب ممکن است شاهد مبارزات با مخفی‌کاری بیشتر و تلاش بیش‌ از پیش جین جهت جلب رضایت شخصیت‌های خاص درون بازی برای به دست آوردن اعتماد نیروهای شوگان باشیم. طبق شواهد تاریخی، در حمله دوم، نیروهای سامورایی نیز پرتعداد و عظیم‌تر از قبل بودند، پس محتمل است که جین با دیگر سامورایی‌های ژاپن همکاری کند.

 

مناطق مرکزی ژاپن در Ghost of Tsushima 2

با توجه به سیر داستانی که ممکن است دنباله‌ی بازی پیش بگیرد، احتمال وجود ژاپن در آن دور از ذهن نیست

 

دو دلیل می‌توان عنوان کرد که چرا ممکن است این دنباله فراتر از سوشیما برود و ژاپن به عنوان یکی از مکان‌های کندوکاو بازیکنان در بازی قرار بگیرد. اولین دلیل آن است که جین باید در اقدامی، اعتماد شوگان به خود را بازگرداند تا به‌طور اثربخشی نیروهای ژاپنی را در برابر ارتش متجاوز مغول فرماندهی کند. افزون بر آن، در تهاجم دوم مغول‌ها، گروهی از آن‌ها به ژاپن هجوم برده و شکست می‌خورند، پس این نبرد می‌تواند نوید از حضور این سرزمین در دنباله یاد شده دهد.

 

دومین علت برای حضور ژاپن در دنباله‌ی مذکور، احتمالاً نقش موثرتر شوگان در آن است. در بازی اول تنها اشاراتی به سپاه شوگان شد و گهگاهی نیروهای او در بازی مشاهده می‌شدند. چنانچه، با کشته شدن قهرمانانه‌ی اکثر قریب به اتفاق سامورایی‌های سوشیما، شاید جین به دل ماجراجوییِ یافتن متحدان تازه‌ای برای همراهی در تهاجم پیش‌رو برود. طبق تاریخ، جزیره‌های ایکی و سوشیما در پیروزی نهایی ژاپنی‌ها تأثیرگذار بودند و در این راه سامورایی‌های سرتاسر ژاپن به پشتیبانی از آن‌ها برخاستند، پس این امکان وجود دارد که جین جهت اطمینان از دریافت حفاظت لازم برای جزیره‌های نام‌برده به ژاپن سفر کند.

 

شاگرد جین

از شاگرد تا استاد!

 

با در نظر گرفتن تعداد ناچیز نیروهای سامورایی سوشیما و این حقیقت که جین آخرین بازمانده‌ی خانواده‌اش است، چه بسا که شاهد وارث جین در دنباله‌ی مزبور باشیم. جین تحت تعلیم عمویش به یادگیری راه و رسم سامورایی پرداخت و به‌ دنبال رویدادهای بازی اول، یکی از حالت‌ها این بود که جین شرافتمندانه به زندگی عموی خود به خواست خودش پایان دهد. پس دور از ذهن نیست که آخرین بازماندۀ قبیله‌ی ساکای شاگرد جدیدی برای خود بیابد تا آموزه‌های عمویش را به او انتقال داده و از حفظ آینده‌ی سوشیما اطمینان حاصل کند.

 

ضمناً، وجود یک شاگرد در این دنباله می‌تواند در ساخت بازی‌ها و بسته‌های الحاقی آینده، پیشبرد داستان قبیله‌ی ساکای و شناخت بیشتر جین یاری‌دهنده باشد. مشاهدۀ جین در تعامل با شاگرد خود می‌تواند راهی عالی برای به تصویر کشیدن جنبه‌های انسانی او باشد و بعضی از آموزه‌های لرد شیمورا در کودکی جین را یادآور شود. افزون بر این، شاگرد جین می‌تواند با کودکی او، زمانی که شجاعت کافی برای نجات پدرش را نداشت، مقایسه شود تا درس‌هایی که جین افسوس می‌خورد که کاش در گذشته فرا گرفته بود را برای طرفداران بازگو کند.

 

بازی Ghost of Tsushima یکی از تحسین‌برانگیزترین بازی‌های انحصاری اخیر پلی استیشن و ادای احترامی به وقایع تاریخی قرن 13 میلادی ژاپن است. از آن جهت که جین آمادۀ بازگشتی مقتدرانه در دنبالۀ نسخه‌ی اول است و متحدان او در حال آماده شدن برای مقابله با حمله بزرگ دوم هستند؛ Ghost of Tsushima 2 ممکن است در مقیاس بزرگ‌تر از قبل ساخته شده و فرهنگ‌های سنتی بیشتری را برای اکتشاف بازی‌بازان در نظر بگیرد. با این حال که هنوز از وقایع داستان این دنباله هیچ‌چیز تأیید نشده است، به احتمال خیلی زیاد مخاطبین با تهاجم دوم مغول‌ها روبه‌رو خواهند شد و شاید به مناطق مرکزی ژاپن نیز سفر کنند.

 

در حال حاضر بازی Ghost of Tsushima برای پلی استیشن 4 و پلی استیشن 5 در دسترس قرار دارد.